8فوریه 2022- مطالعه جدید منتشر شده در مجله کالج آمریکایی قلب و عروق نشان می دهد که مصرف مقدار کمی روغن زیتون در روز - معادل حدود یک و نیم قاشق چایخوری - ممکن است خطر مرگ به دلایل مختلف از جمله بیماری قلبی و سرطان را کاهش دهد.

طیف وسیعی از فواید سلامتی روغن زیتون مدت‌هاست که شناخته شده است. روغن زیتون، یکی از اصلی‌ترین رژیم‌های غذایی مدیترانه‌ای است که به طور مداوم به عنوان یکی از بهترین رژیم‌های غذایی برای سلامت عمومی و افراد مبتلا به دیابت رتبه‌بندی می‌شود. وقتی صحبت از فواید برای افراد مبتلا به دیابت به میان می آید، مصرف روغن زیتون با کاهش سطح قندخون بعد از غذا، از جمله در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 مرتبط است. مطالعات همچنین نشان داده‌اند که سرخ کردن برخی غذاها در روغن زیتون بکر (روغنی که بدون پردازش بیشتر از فشردن زیتون بدست می آید) منجر به سطوح بالاتری از فنول‌ها می‌شود، نوعی آنتی اکسیدان که ممکن است به محافظت در برابر آسیب به سلول‌های بدن کمک کند.

در مطالعه ی اخیر، محققان میزان روغن زیتون مصرفی افراد با مرگ به دلایل مختلف را در دو گروه بزرگ از شرکت کنندگان مقایسه کردند. یک گروه متشکل از 60582 زن بودند که در یک مطالعه سلامت عمومی به نام مطالعه سلامت پرستاران بین سال‌های 1990 تا 2018 شرکت کردند و گروه دیگر متشکل از 31801 مرد بودند که در یک مطالعه ی مشابه در همان دوره به نام مطالعه پیگیری متخصصان سلامت شرکت کردند. همه شرکت کنندگان در ابتدای دوره ی مطالعه فاقد بیماری قلبی عروقی یا سرطان بودند. میزان مصرف روغن زیتون شرکت کنندگان هر چهار سال یکبار بر اساس پاسخ آنها به یک پرسشنامه دقیق فرکانس مواد غذایی ثبت شد.

افزایش مصرف روغن زیتون با کاهش خطر مرگ مرتبط است

طی 28 سال پیگیری، 36856 نفر از 92383 شرکت کننده جان خود را از دست دادند. پس از تعدیل بسیاری از عواملی(تا حد امکان)  که می‌توانند بر خطر مرگ ناشی از علل مختلف تأثیر بگذارند، محققان دریافتند شرکت‌کنندگانی که بیشترین میزان مصرف روغن زیتون را گزارش کردند- بیش از 7 گرم در روز، معادل حدود یک و نیم قاشق چای خوری- نسبت به شرکت کنندگانی که هرگز روغن زیتون مصرف نکرده بودند، یا به ندرت مصرف کرده بودند، 19 درصد کمتر احتمال داشت به هر دلیلی بمیرند. این میزان بالاتر مصرف روغن زیتون، همچنین با 19 درصد کاهش خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی، 17 درصد کاهش خطر مرگ ناشی از علل مرتبط با سرطان، 29 درصد کاهش خطر مرگ ناشی از بیماری های عصبی (مانند بیماری آلزایمر و بیماری پارکینسون) و 18 درصد خطر کمتر مرگ ناشی از بیماری های تنفسی مرتبط بود.

محققان پس از تجزیه و تحلیل جایگزینی( مقایسه ی مقادیر معادل دو ورودی مختلف) دریافتند که جایگزینی برخی چربی های دیگر با روغن زیتون ممکن است خطر مرگ را هم به طور کلی و هم به دلایل خاص کاهش دهد. در مقایسه با شرکت‌کنندگانی که روزانه 10 گرم کره، سایر چربی‌های لبنی، مارگارین یا مایونز مصرف می‌کردند، احتمال مرگ به دلایل مختلف بین 8 تا 34 درصد با تجزیه و تحلیل جایگزینی روغن زیتون کمتر شد. اما هنگامی که همان نوع تجزیه و تحلیل برای روغن زیتون و سایر روغن های گیاهی مایع انجام شد، هیچ مزیت اضافی برای روغن زیتون مشاهده نشد، این نشان می دهد که روغن های مایع دیگر (مانند روغن کانولا، روغن آفتابگردان یا روغن سویا) ممکن است به همان اندازه ی روغن زیتون مفید باشند.

محققان به این نتیجه رسیدند که مصرف بیشتر روغن زیتون با کاهش خطر مرگ مرتبط است- هم به طور کلی و هم به دلایل خاص - به خصوص زمانی که روغن زیتون جایگزین کره، سایر چربی های لبنی، مارگارین یا مایونز شود، اما نه زمانی که جایگزین سایر روغن های مایع گیاهی در رژیم غذایی افراد شود.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2022/02/08/even-small-intake-of-olive-oil-may-reduce-death-risk/